19
sep
2017

Falske nyheder på Grenaa Gymnasium

Grenaa Gymnasium stod i de falske nyheders tegn, da journalist på Danmarks Radio, Erkan Özden, kom på besøg.

Mandag d. 18. september fik alle skolens 2. og 3.årselever på HF og STX skærpet deres kritiske sans i forhold til nyheder, som de møder på sociale medier som for eksempel Facebook.

”Jeg hører, at nogen har fået besked på at lægge deres mobiltelefoner væk. Tag dem endelig frem igen – I kan få brug for dem,” indledte Erkan Özden sit foredrag. Dermed havde han straks alles opmærksomhed og undervejs havde eleverne mulighed for at stille spørgsmål via Snapchat.

Jasaman og Sebastian sammen med dagens gæst på Grenaa Gymnasium

”Han kom med gode eksempler på, hvorfor vi skal være kritiske overfor nyheder på sociale medier,” siger HF-eleven Sebastian Hilden Madsen og henviser til eksemplet med nogle unge i Makedonien, der tjente penge på at fabrikere falske nyheder under den amerikanske valgkamp. ” Nu forstår man det. Før var det mere bare noget som man fik besked på af ens forældre og lærere uden rigtig at forstå hvorfor.”

Jasaman Najafpour, der går i 3.g (STX-uddannelsen) er enig. ”Jeg var ikke så bevidst om, at der er folk, der tjener penge på at lave falske nyheder.”

Hvis man selv har lavet en, kan man bedre opdage andres

Efter Erkan Özdens oplæg om falske nyheder, skulle eleverne selv fabrikere falske nyheder. ”Vi skulle skrive en falsk nyhed med udgangspunkt i noget der rent faktisk er sket eller kunne være sket,” fortæller Sebastian. ”Det blev tydeligt for mig, hvor tynd en linje der kan være mellem fordrejninger og decideret løgn.”
”Jeg er kommet til at forstå betydningen af hvor meget vinklingen af en historie betyder,” siger Jasaman. ”Altså, at man for eksempel tager én linje ud af en lang rapport og så kun fokuserer på den. Det er med til at skabe den polarisering på nettet, ekko-kamrene, som han talte om.”

Lær at opdage falske nyheder

Mange af eleverne var forud for fællestimen blevet forberedt i dansk- og samfundsfagstimer og andre vil komme til at trække på fællestimen i kommende undervisningsforløb i løbet af efteråret. Sebastian og Jasaman synes, at problemerne vedrørende falske nyheder og sociale medier er så vigtige, at skolen bør sørge for at lave en fællestime om det hvert andet år, sådan at alle får en chance for at blive mere bevidste om dem.