Hue-ceremoni for IB-studenterne på Grenaa Gymnasium

Onsdag d. 17. maj tog Grenaa Gymnasium afsked med endnu en årgang IB-studenter. Det foregik ved et festligt arrangement i skolens festsal, hvor der var dækket op til eleverne og deres familier, som var mødt op fra nær og fjern.

Læs om dagen og se mange flere billeder nedenfor.

IB Coordinator på Grenaa Gymnasium, Eike Strandsby, ønsker tillykke.

Udholdenhed og selvtillid

”I har vist, at I besidder udholdenhed. Det er en egenskab, man ikke fødes med. Den må man opøve – og det har I.” sagde Eike Strandsby, lederen af IB-uddannelsen på Grenaa Gymnasium blandt andet i sin tale til studenterne. ”I skriver alle jeres eksamener individuelt og i hånden og I medbringer intet til eksamenslokalet udover jeres hjerner. Den tanke kan godt gøre én nervøs, men I har lært at bero på de færdigheder og den viden I har tilegnet jer.”

Én med et andet perspektiv kan også have ret.

Eike Strandsby, pegede også på, at IB-uddannelsen ved siden af de akademiske krav også har som vigtige mål at udvikle elevernes evne til empati og samfundsengagement og til at begå sig i multikulturelle sammenhænge. ”En af de vigtigste formuleringer i IB-uddannelsens formålsparagraf er, at elever skal lære at personer med andre perspektiver på tilværelsen end én selv også kan have ret. I har mødt den udfordring i faget Theory of Knowledge (et videnskabsteoretisk fag), og i dagligdagen, i klasselokalet, hvor I har befundet jer i et multikulturelt miljø, hvor evnen og viljen til kompromisser og diplomatisk sans har været nødvendige.”

 

Sammenhold og udsyn

Efter at eleverne havde fået overrakt deres foreløbige eksamenspapirer – de sidste skriftlige eksamener var blevet afholdt samme dag, og de endelige resultater kendes først i juli måned – holdt tre af de nyslåede IB-studenter en fælles tale, der med lige dele alvor og humor uddybede flere af Eike Strandsbys pointer.
Frederik Normann Bjerregaard mindedes sin første tid som IB-elev på Grenaa Gymnasium: ”Jeg var meget nervøs. Hvad nu hvis jeg ikke var dygtig nok? Og hvis lærerne fandt ud af det, ville de så smide mig ud? – heldigvis fandt de ikke ud af det,” sagde Frederik med et glimt i øjet. ”Men vigtigst af alt: hvad nu hvis de andre elever ikke kunne lide mig? Men jeg fik heldigvis hurtigt venner og der har været så mange gode aktiviteter på skolen – for eksempel gallafesterne og studieturen til London.”
”Det er vigtigt at tænke over, hvordan vi er nået hertil,” sagde Richardt Fuglsig Hansen. ”Det er ikke noget, vi havde kunnet gøre alene, men noget som har krævet, at vi har været fælles om at være IB-elever og støttet hinanden.”
Sofie Krause Halvorsen nævnte i forlængelse heraf et andet særligt element i IB-uddannelsen, det såkaldte Creativity Action Service, hvor eleverne skal udføre frivilligt arbejde: ”CAS har lært os, at se udover IB-hverdagen og os selv – at træde ud af vores komfortzone og indse at måske ligger der noget godt på den anden side af de grænser, vi kender.”

Legatmodtagere

Følgende IB-dimittender modtog legater:

Tobias Lanzky, Bønnerup Strand, Danmark
IB Integration Grant, Djurslands Bank

Camilla Boe Heim, Ansbach, Tyskland.
Danske Bank’s Academic IB Grant

 

 

 

Richardt Robert Smidt Fuglsbjerg Hansen, Ørum Djurs, Danmark
Boarding School Grant, Danske Bank

Annemarie Thinnesen, Esbjerg, Danmark
IB Flower Award, Grenaa Gymnasium

Anna Strukova, Riga, Letland
IB Creativity Award, Grenaa Gymnasium

Læs om Anna Strukovas erfaringer med IB på Grenaa Gymnasium