Grenaa Gymnasium, STX, IB Diploma
01
okt
2018

Læringsmiljø: Lærernes engagement og elevernes ansvarlighed

Hvert år august byder Grenaa Gymnasium og Grenaa Gymnasiums Kostskole velkommen til nye elever og der bliver lagt kræfter i at give dem en god start både socialt og læringsmæssigt.

Nu hvor skoleåret har været i gang et godt stykke tid, har vi spurgt to elever om deres oplevelse af at være nye på Grenaa Gymnasium.

Hvad gør Grenaa Gymnasium for at give eleverne en god start? Læs her.

Følelsen af at lære mere

Mathias Dufresne gik i en almindelig folkeskole før han kom til Grenaa Gymnasium. ”Indtil videre har det været som jeg forventede. Der er mere at lave, men jeg føler også at jeg lærer mere, selvom skoledagen føles kortere. Jeg tror, det skyldes, at vi har flere pauser end i folkeskolen,” siger Mathias. På Grenaa Gymansium undervises man i 90-minutters moduler, og der er fem minutters pause i hvert modul. Mellem hvert modul er der frikvarterer, som varer mellem 10 og 30 minutter.

Lisa Vu Hagens går i IB1 og hun er enig i værdien af mange pauser. Hendes IB-skema giver hende endda også nogle hul-moduler. ”Jeg føler, at det giver mig som elev et større ansvar i forhold til at bruge tiden hensigtsmæssigt og dermed forbereder det mig til universitetet. Jeg synes også at Lectio (skolens elektroniske skema) er en god ting, fordi man så altid kan tjekke lektierne.”

Fra karakterpres til engagement

Lisa gik på en international skole i Ho Chi Minh City i Vietnam, før hun kom til Grenaa og hun oplever meget tydeligt, at undervisningsmiljøet er meget anderledes fra, hvad hun er vant til. ”Jeg har haft en virkelig god start her. På min gamle skole var der meget karakterpres fra skolens side. Jeg følte mig hele tiden stresset, men det er helt væk nu. Det er bare så rart, for det har ikke påvirket mine karakterer negativt. Faktisk har jeg haft alt rigtigt i de tests, vi har haft indtil nu. Det formåede jeg ikke før, fordi jeg følte presset alt for meget.”

”Undervisningsmiljøet er bare meget bedre her,” fortsætter Lisa. ”Kammeraterne er søde og lærerne bakker en op. De interesserer sig for om du er glad og gør en indsats for, at du har det godt og har fornøjelse af at lære.”

At blive involveret i skolens liv

Lisa er blevet en af elevrepræsentanterne i det såkaldte IB-udvalg, hvor ledelse, lærere og elever drøfter og løbende justerer og udvikler IB-uddannelsen på Grenaa Gymnasium. Hun også med i MUN, som er et internationalt FN-rollespil, som Grenaa Gymnasium, deltager i. ”Lærerne her på skolen er mere villige til at samarbejde med elever og lytte til deres forslag og råd, og der er så mange muligheder for at blive involveret i skolen på et dybere niveau og for at stå i spidsen for nogle ting,” fortæller Lisa. ”På min gamle skole var lærere og elever meget adskilte. Her føles det mere som et fællesskab.”

Hvordan er det at være ny på Kostskolen? Læs hvad Mathias og Lisa har at sige om det.
Grenaa Gymnasiums kostskole
STX på Grenaa Gymnasium
IB Diploma på Grenaa Gymnasium
HF på Grenaa Gymnasium