Sprogdag på Grenaa Gymnasium
05
mar
2017

Sprogdag på Grenaa Gymnasium

Året er 2025. Det danske velfærdssamfund er brudt sammen, en borgerkrig er brudt ud. Du må flygte fra Danmark til et land, hvor du kun delvist behersker sproget. Dagen starter i en mørklagt festsal…

Den 22. februar blev der afholdt Sprogdag på Grenaa Gymnasium. Alle 2.g-elever med tysk, fransk og spansk som andet fremmedsprog samt elever fra IB1 Spansk og 2HF Spansk blev tildelt rollen som flygtning, hvor man skulle forcere grænsen, få indlagt et familiemedlem på hospitalet, udfylde ansøgning om asyl samt rapportere tilbage til deres familie om deres oplevelser. Lærerne fik ligeledes nye roller, fx som grænsevagt eller læge.

“Det var mega-lærerigt – en fed måde at lære på, da man var tvunget ud i at tale spansk og gøre sig forståelig i nogle bestemte situationer.” Benjamin H, 2.kb

En skoledag der blev anderledes end forventet

Grenaa Gymnasiums sprogdag 2017. Eleverne levede sig ind i rollerne som flygtninge og måtte klare sig på deres 2. fremmedsprog.Emma Maria Katballe.2xw (tysk) og Ninette Irambona, 2stx (fransk) var flygtninge for en dag. ”Jeg havde forventet at det ville blive en dag med masser af grammatik, og så måske lige lidt mere grammatik, men det blev der godt nok lavet om på!” fortæller Emma. ”Vi kom ind i festsalen og blev overraskede over, hvor let det var at leve sig ind i den nye rolle. Det var virkelig fedt! Lærerne havde gjort meget ud af det og gjorde det sjovt og spændende.”
Ninette supplerer: ”Jeg frygtede nok, det ville blive lidt kedeligt. Men da vi blev mødt med pandelampens skarpe lys, blev vi sat i en helt ny rolle. Starten var vigtig for at komme ind i rollen.”
Emma er enig. ”Det var sjovt, at både lærere og elever fik nye roller skulle leve sig ind i rolle som flygtning, eller flygtning for anden gang,” siger hun og kigger på Ninette. ”Ja, det var faktisk anden gang, jeg skulle flygte, siden jeg var spædbarn, men jeg oplevede det ikke som noget ubehageligt, jeg synes også at, sprogdagen var sjov.”

“Det var en sjov og anderledes måde at arbejde på. Ikke fordi den daglige undervisning er dårlig, men det var et godt initiativ og afbræk, som gerne må gentages for os.” Adam, 2.kb

 

Man kan mere sprog end man tror

2.fremmedsprog på Grenaa Gymnasium.Eleverne vidste altså ikke, hvad der skulle ske på dagen. Men de var alligevel forberedte, for de havde fået en liste med gloser, som det viste sig, at de fik god brug for. ”Det var klart en fordel med gloselisten. Hvordan skulle man ellers vide, hvad blindtarmsbetændelse hedder på fransk?” siger Ninette. ”Derudover kunne man flere ord, end man lige regnede med.”
Emma mener også at sprogdagen vil smitte af på sprogtimerne: ”Man kan godt bruge noget fra sprogdagen i undervisningen. Det var fedt, at man var tvunget til at tale sproget hele tiden. For eksempel kan jeg tage det med til undervisningen, at man ikke skal være bange for spørge om noget på ens fremmedsprog.”
Ud over at få prøvet sine sprogfærdigheder af på en ny måde, gav dagen også mulighed for at arbejde sammen på tværs af sprogholdene. ”Ingen var udenfor. Derudover kunne alle medlemmer af gruppen på hver sin måde bidrage til at løse opgaverne. Alle kom med forskellige idéer,” fortæller Ninette om arbejdet med de videoer og andet formidlingsmateriale som skulle produceres i løbet af dagen.

“Det var meget inspirerende at møde så mange veloplagte kammerater og lærere.” Alexander, 2.u

Videoerne nedenfor er eksempler på hvordan eleverne valgte at løse formidlingsopgaverne.