14
maj
2018

Transportabel isterning – lyder det som en god idé?

Elever fra Grenaa Gymnasium i finalen i Business Innovation Games 2017/18

Emma Katballe, Sofie Christensen og Joachim Vogel går i 3.g på en naturvidenskabelig studieretning på Grenaa Gymnasium og de har alle tre faget erhvervsøkonomi som valgfag. Den kobling af fag og mange timers hårdt arbejde bragte dem d. 3. maj til København for at deltage i årets finale i Business Innovation Games, også kaldet BIG, der er gymnasiernes entreprenørskabs-konkurrence.

Grenaa Gymnasium BIG finale 2018Lærer i erhvervsøkonomi på Grenaa Gymnasium, Agnete Nicolaisen, forklarer: ”De var så seje at gå videre fra den regionale semifinale mod Favrskov, Risskov og Egaa Gymnasium til den nationale finale, hvor der kun er 8 hold tilbage. De er altså blandt de sidste 8 hold (24 elever) ud af 180 tilmeldte hold (680 elever) på landsplan.”
”Konkurrencen, der er for gymnasieelever med fagene erhvervsøkonomi og/eller innovation, går ud på, at eleverne skal lave en forretningsplan for et nyt produkt,” fortæller Agnete Nicolaisen videre. ”Og vores elever forende altså på fornem vis viden fra fagene kemi, fysik og erhvervsøkonomi.”

”Vi kalder vores produkt-idé for Coolstick,” forklarer Sofie. ”Tanken er, at kombinere elementer hos knæklys med cold packs – altså et sugerørsformet køleelement, Erhvervsøkonomi og innovation BIG 2018 Grenaa Gymnasiumsom man kan have med i en vandflaske på stranden eller i en øl på en festival.”
”Vi skulle præsentere vores produkt-idé og fremlægge en forretningsplan,” fortæller Emma. ”Vi var nervøse, for vi var den sidste gruppe. Men det gik godt. Vi faldt ikke igennem – vi var på niveau med de andre.”
De to andre er enige. ”Det var en god oplevelse,” siger Joachim, ”også selvom vi ikke vandt. Jeg har taget med mig, at man ikke skal være bange for at kaste sig ud i det.”

Eleverne har arbejdet med deres idé og forretningsplan gennem hele året i faget erhvervsøkonomi og dermed haft et konkret, praktisk projekt at bruge fagets teoretiske viden på. ”Derudover har vi også lagt en del timer i kemi-lokalet sammen med vores kemilærer og vores fysiklærer. Det har været en rigtig positiv oplevelse at skolen og lærerne har bakket op om os,” slutter Sofie.